Vleugelstructuur van uil levert stillere windmolen op

AMSTERDAM – Een nieuw ontworpen materiaal dat de vleugelstructuur van uilen kopieert kan voor stillere windmolens zorgen.

©: Kristina Servant/CC BY 2.0

Dit schrijven onderzoekers van Cambridge in een rapport. Ook computers en vliegtuigen zouden van het nieuwe materiaal gebruik kunnen maken. In de windtunnel blijkt de coating al een substantieel effect te hebben op de aerodynamica.

“Veel uilensoorten jagen stil en onzichtbaar zodat de uil de prooi ongezien kan vangen” , legt onderzoeker Nigel Peake uit. “We weten dit al eeuwen, maar wat we niet wisten was hoe uilen in stilte weten te vliegen.”

Door op microscopisch niveau de vleugels van de uil te onderzoeken konden Peake en zijn team erachter komen wat het geheim van de vogels was. De vleugels van de uil blijken bedekt te zijn met zachte haartjes en ze hebben flexibele borstels.

3d-printer

“Geen andere vogel heeft zo’n soort vleugelstructuur”, aldus Peake. Veel van het geluid dat de vleugel maakt, wordt veroorzaakt door een bepaald punt van de vleugel. “De structuur van de vleugel van een uil zorgt ervoor dat het geluid wordt gedempt.”

Met deze kennis in het achterhoofd ontwikkelden de wetenschappers een nieuw materiaal met een 3d-printer. Praktijktesten op een windturbine leverden 10 decibel zachter geluid op.

De coating moet nog geoptimaliseerd worden en de volgende stap is dan ook om de coating op een echte functionerende windturbines uit te testen. Volgens de wetenschappers kan de ontdekking zorgen voor meer output van bestaande windmolens. Vaak worden de turbines beperkt in de snelheid om het geluid te dempen.

Lees hier meer over de ontdekking

Ontvang de nieuwsbrief van Windenergie Courant!