EU produceert 39 kerncentrales aan windenergie

AMSTERDAM – Alle windmolens in de Europese Unie hebben nu het vermogen van 100 megawatt, het equivalent van 39 kerncentrales.

Een windturbine in Europa

Dit meldt de Europese Wind Energie Associatie (EWEA). De turbines produceren genoeg stroom voor het jaarverbruik van 57 miljoen huishoudens.

“Per jaar zou 72 miljoen ton kolen verbrand moeten worden om de jaarlijkse Europese productie aan windenergie te evenaren”, verklaart Christian Kjaer, directeur van EWEA. “te vervoeren, zouden 750.000 wagons nodig zijn, met een gezamenlijke lengte van 11.500 kilometer – de afstand van Brussel naar Buenos Aires.”

Snelheid waarmee windparken zijn gebouwd

Benadrukt wordt de snelheid waarmee de windparken in de afgelopen jaren zijn gebouwd. Het installeren van de eerste 10 gigawatt in Europa duurde 20 jaar. In de 13 jaar daarna werd al 90 gigawatt geplaatst.

In Nederland is bijna 2,5 gigawatt aan windenergie, waarvan 2,25 gigawatt op land en 228 megawatt op zee.

“Het nieuwe kabinet moet het kabinet van de grote uitrol worden van wind op land en wind op zee. Feitelijk moet per jaar minstens 500 MW op land worden vergund om de doelstelling te halen. En bouwen op zee, met z´n grote economische potentie voor de Nederlandse offshore industrie, moet weer kansen krijgen”, aldus Ton Hirdes van Nederland Windenergieautoriteit (NWEA).

Gerelateerde artikelen

Foto copyright: Iberdrola

11 gedachten over “EU produceert 39 kerncentrales aan windenergie

  • 26 april 2019 om 04:53
    Permalink

    I’m not that much of a online reader to be honest but your blogs really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your website to come back in the future. Cheers

  • 4 mei 2019 om 23:44
    Permalink

    I have been checking out some of your articles and i can state clever stuff. I will make sure to bookmark your blog.

  • 30 mei 2019 om 13:19
    Permalink

    I’m more than happy to uncover this page. I need to to thank you for ones
    time for this particularly fantastic read!!
    I definitely enjoyed every part of it and i also have you book-marked to see new things on your site.

  • 3 juni 2019 om 21:57
    Permalink

    Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wished to say that I have truly
    enjoyed browsing your blog posts. After all I will be subscribing to your feed and I hope you write
    again soon!

  • 14 juni 2019 om 11:34
    Permalink

    Why people still use to read news papers when in this technological
    world all is existing on net?

  • 17 juni 2019 om 13:44
    Permalink

    Hi! I could have sworn I’ve been to this website before
    but after browsing through some of the post I realized
    it’s new to me. Anyways, I’m definitely delighted I found it and I’ll be book-marking and
    checking back often!

  • 22 juni 2019 om 02:38
    Permalink

    Hi everyone, it’s my first visit at this site, and article is genuinely fruitful for
    me, keep up posting these types of articles or reviews.

  • 29 juni 2019 om 06:14
    Permalink

    I’m not sure where you are getting your info, but good topic.
    I needs to spend some time learning much more or understanding more.

    Thanks for magnificent information I was looking for this information for my mission.

  • 9 juli 2019 om 04:18
    Permalink

    With havin so much content do you ever run into any issues of